Discriminatie, vooroordelen, slavernij

Een concurrent is er niet op uit om je een eerlijk beeld van de werkelijkheid te geven. Integendeel, hij wil je beïnvloeden en daar kan hij de waarheid meestal niet bij gebruiken. Zo verstrekt de marketeer je geen onafhankelijk koopadvies, maar haalt alles uit de kast om je te verleiden, je op je gevoel te werken of je op een andere manier te manipuleren. Ook de elkaar beconcurrerende politici zijn in de eerste plaats uit op overtuigen en effectbejag in plaats van de waarheid en niets dan de waarheid over een zaak, kwestie of probleem te vertellen. De vileine Griek Gorgias, de uitvinder van de retorica, had het overtuigen tot kunst verheven, omdat de waarheid niet zou bestaan, beweerde hij. Dat soort drogredeneringen zagen we ook al bij Immanuel Kant, die het voeren van oorlog goedpraatte. (1) Gelukkig heeft Socrates zijn tijdgenoot op de vingers getikt door de retorica af te doen als een kunst zonder inhoud. Wijze woorden en de waarheid maken op concurrenten echter geen indruk. Zij schuwen noch de leugen, noch de retorica, wanneer zij daar voordeel bij hebben. Enkelen bedienen zich zelfs van waandenkbeelden. De succesvolle volksvertegenwoordiger munt vooral uit in welsprekendheid en aarzelt geen moment om mensen te paaien, op de man te spelen, angstgevoelens te versterken, nepnieuws te verspreiden of verdeeldheid te zaaien teneinde te kunnen heersen.
Het is dan ook niet raar dat om en nabij negentig procent van de mensen reclamemakers en politici wantrouwt (2). Maar deze twee beroepsbeoefenaren zijn niet de enigen die concurreren. Dat waanzinnige gedrag heeft zich ingevreten in het leven van de sedentaire mens met onder meer als gevolg dat er veel vooroordelen, zoals over mensenrassen bestaan en dat deze hardnekkig stand houden. De slavernij, de ultieme vorm van discrimineren en ongelijkheid tussen mensen, ontstond toen mensen met elkaar begonnen te concurreren. (3) Samenwerken voorkomt uiteraard niet dat vooroordelen en ongelijkheid zouden kunnen ontstaan, maar het vormt wel de beste garantie dat deze in de kiem worden gesmoord.

Verwijzingen:
(1) Zie de blog ‘Goed of fout’ van 8 mei 2020. Dit is de link:
https://huibpapenhuijzen.auteursblog.nl/artikel/7816
(2) Gebaseerd op onderzoek in opdracht van het Sustainable Finance Lab door onderzoeksbureau Motivaction van 25 november 2011. ‘Artsen en onderwijzers werden door 85% van de geïnterviewden vertrouwd, rechters door 75%, bankdirecteuren door 14%, politici door 13% en reclamemakers tenslotte door 8%.
(3) Mijn studie naar competitief en coöperatief gedrag van de mens gaat onder meer in op het ontstaan van de slavernij. De publicatie is waarschijnlijk in de eerste helft van 2021.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Reacties

Dag Huib,
Sinds het aantreden van Tromp is Amerika steeds meer gepolariseerd geraakt. Hetzelfde fenomeen zie je in de rest van de wereld waar steeds meer autocratische leiders via democratische processen mensen verder uit elkaar drijven. We hebben allemaal vooroordelen alleen dat willen we doorgaans niet toegeven waardoor een discussie over discriminatie laat staan racisme niet goed cq eerlijk wordt gevoerd. Je voert een goed punt aan over het competitief en coöperatief gedrag waardoor als gevolg uitbuiting en slavernij is ontstaan. Ik kijk met belangstelling uit naar je boek. Het ga je goed.

Vriendelijke groet,
Colbert
Colbert James, op 02-07-20


De Borgia’s en de olifantenjacht – deel 5 (slot)

Frans de Waal - Magister Salutem

Even roddelen over de Borgia’s – deel 4

Even roddelen over de Borgia’s – deel 3

Even roddelen over de Borgia’s – deel 2