Waarom concurreren om het nieuws?

Het grote nieuws over de hertog en de hertogin van het graafschap Sussex, Harry en Meghan, hebben jullie vast al gehoord, dus daar hoeven we geen tijd aan te verdoen. Bovendien volgen de ontwikkelingen in deze affaire zich in zo’n hoog tempo op, dat ze voor mij eenvoudig niet bij te benen zijn.

Het nieuws in de kranten, op radio en televisie en via de zogenaamde sociale media wordt overheerst door onderwerpen die inspelen op sensaties als angst, onzekerheid, wantrouwen, verontwaardiging, voyeurisme en andere onderbuikgevoelens. De Engelse boulevardbladen zijn berucht om de manier waarop zij hun nieuws aan de man brengen - de koppen schreeuwen genadeloos, de foto’s zijn onthullend en de berichten choqueren en emotioneren. Tussen de boulevardbladen is de concurrentie moordend, want zij hebben geen vaste abonnees en moeten, iedere dag opnieuw, zien te overleven van de opbrengsten van de losse verkoop op straten en pleinen. Nu is deze roddelpers wellicht extreem competitief, maar alle nieuwsproducenten moeten met de ellebogen werken om niet ten onder te gaan. Sex sells is het motto, maar angst en onzekerheid doen daar niet voor onder. Dat is eigenaardig, want belangrijke oorzaken daarvan zijn terreur, misdaad, oorlog en geweld en daar is met geen mogelijkheid iets nieuws in te ontdekken. Zij zijn de permanente metgezellen van de onderlinge concurrentiestrijd en een vast onderdeel van de sedentaire samenleving. Berichten over seks en roddelen zijn weliswaar leuk, maar nieuws vormen zij evenmin. Het zijn meer doekjes voor het bloeden.

Dus weg met al dat nepnieuws. We willen verandering. Wat denken jullie van alle nieuwe ontdekkingen die mensen doen? Is dat nieuws of is dat geen nieuws? Over de hele wereld wordt door wetenschappers enorm veel onderzoek gedaan en er zijn talloze vakgebieden en specialismen, dus er is genoeg nieuws om dagelijks de kranten mee te vullen. Bovendien is de wetenschap in de eerste plaats gericht op het delen van kennis, samenwerken, het spreken van de waarheid en op het testen op betrouwbaarheid van de eigen bevindingen. De resultaten en de voortgang van wetenschappelijk onderzoek worden het nieuwe nieuws. Het ouderwetse nieuws verdwijnt dan naar de achterpagina samen met de reclame.


Aanbevolen:

a) Samenwerken bij de bescherming van de natuur met daarin onder meer ‘Afrikaanse buffels houden stemmingen over de plek waar ze ’s nachts gaan grazen’

b) Samenwerking tussen papegaaien ‘Roodstaartpapegaai blijkt behulpzaam en hoeft er niets voor terug’.

Bronnen:

a) NRC Handelsblad van 13 januari 2020, internet-link: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/10/een-neushoorn-doden-is-dat-zo-slecht-a3986445

b) De Volkskrant van 10 januari 2020, internet-link: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/roodstaartpapegaai-blijkt-behulpzaam-en-hoeft-er-niets-voor-terug~b26741b3


Twitter Facebook LinkedIn Volgen



Herinneren en vooruitzien

In de voetsporen van de grote Alexander

De Borgia’s en de olifantenjacht – deel 5 (slot)

Frans de Waal - Magister Salutem

Even roddelen over de Borgia’s – deel 4